Rando Mere oli teismeline, kui Eestisse jõudsid esimesed raadiojuhitavad võistlusmudelid. Nende pisikesi sisepõlemismootoreid ei osanud veel keegi õieti seadistadagi, aga elevust oli palju, kui need pinisedes talvisel off-road rajal mööda künkaid ja hüppeid lendasid ja pigem meeste endi, kui nende laste rõõmuks lärmi tegid.
Esimesed võistlussarjad, mis selliste mudelitega Eesti pinnal toimusid, korraldas Rando. Üht esimest korraliku poena toimivat raadiomudelite äri alustas tema. Rando oli ja on ilmselgelt asjade käivitaja.
Kuidas telet tehakse?
Ühe olulise etapina raadiomudelite maailma ja meediamaailmasse sisenemise vahel tegeles Rando GoPro kaamerate maaletoomise ja müügiga. Selle ettevõtmise kasv esimestel aastatel oli 300-400%, kuid sellest hoolimata kulus Rando eestvedamisel umbes viiendik GoPro käibest erinevate turundusvideote produtseerimisele ekstreemspordist ja motoüritustelt.
„Kui see asi oli käima läinud ning tegelikult endiselt veel kasvas, vajasin ma ise muutust. Ma tundsin, et ma olen teinud asja südamega aga kellelgi teisel oleks aeg üle võtta, et seda sellises stabiilsemas faasis edasi hallata.“
Samaaegselt seikluskaamerate müügiga oli Rando tegelikult juba mõne aastad olnud seotud live-produktsiooni kogukonnaga.
„Sain aru, et sisuliselt tehakse kahte tüüpi ülekandeid. Üks on täielik tippkvaliteet, mida pakuvad Eestis vaid Levira ja ERR, mis on äratuntav kõikides detailides, kasvõi juba selle järgi, kuidas kaablid jooksevad. Ja siis teine on selline väiksemate tegijate seltskond, kes teeb umbes kümme korda odavamalt, väiksema mehitatusega ja kordades efektiivsemalt, aga kus esineb alati ka rohkem probleeme.“
Obvan-i lähteülesanne oli teha ülekannet odavamate vahenditega ja ökonoomsemalt, kui traditsiooniline tele, aga organiseerida end nii, et lahendus oleks usaldusväärne.
“Minu jaoks on live ülekanne nagu tehnikasport. Arvatakse küll, et ralli sõitmiseks on vaja, et auto vastu peaks, aga eduks on tehnikaspordis tegelikult vaja perfektset tehnilist ja vaimset ettevalmistust, filigraanselt toimivat tugimeeskonda ja ka väliste jõudude soosingut. Kusjuures, puudujääk ühes ei ole asendatav teise komponendi suurema annusega, vaid kõik peavad olema tasemel. Noorte kardisportlaste koolitaja Risto Ojapõld ütles mulle kord kuldsed sõnad. Tehnikaspordis on ettevalmistus töö ja tulemus võistlustel palk. Ning kõrgema palga saavad alati need, kelle ettevalmistus on konkurentide omast parem. Otse-eetriga on täpselt samuti.”
Mis aga saab olema lahenduse selge eripära ja võiduloos taskus?
„Eestis oleme me ainus live-produktsiooni tiim, kes suudab teha kogu ülekande sõidu pealt ja olla ainult omaenda akudest ja voolust sõltuvad.
Me oleme väga paljudel sündmustel kasu saanud sellest, et me oleme autonoomsed, kui näiteks korraldaja pakutav elekter tõrgub või meil on vaja end kiiresti lahti ja kokku pakkida.“
Obvan-i tiim on selle lahenduse täit potentsiaali ära kasutanud vaid ühel korral – kui tuli teha ülekanne Ott Tänaku teekonnast filmi esilinastusele läbi Tallinna linna.
Ülekandetiim ei toimi ilma ühise pühendumiseta
Obvan-i tiimis on 6 liiget, kellest ükski pole saanud selle tiimi osaks, küsides, kui palju ta tööle tulles palka saab. Need inimesed käisid alguses kaasas, soovides lihtsalt teada, mida ja kuidas tehakse või oli neil varasem kogemus produktsiooniettevõttest.
„Praeguse tiimi tugevus ongi selles, et see on meie kõigi hobi. Meist keegi pole kusagil filmikoolis õppinud operaatoriks, režissööriks, produtsendiks või tehnikuks.“
Neid nelja ametikohta on vaja aga ülekande tegemiseks täita. Tehnik garanteerib selle, et vahendid on õigesti paigas ja ühendatud, ning et režissöörile tuleb igal hetkel pulti õige valguseadistusega pilt. Operaator töötab otseselt kaameraga ja tagab ülesvõtte kvaliteedi. Režissööril on vaja operaatoreid juhtida, omades terviklikku ettekujutust kogu sündmuse toimimisest. Produtsent korraldab kõik, mis käib ülekande tegemise ümber - alates sellest, kuhu parkida, kust saab tiim pääsmed ja toidu, aga kõige olulisemalt suhtluse kliendiga nii ülekande ajal kui ka püsivalt.
Kuigi võib tunduda, et režissöör on kõige vastutusrikkam amet ja ilmselt täidab seda tiimijuht Rando isiklikult, siis 90% ajast on tema hoopis produtsent.
„Režissööri töö on enamasti üsna tänamatu. Teles on ütlus, et kui ülekanne õnnestub, siis oli sul suurepärane saatejuht aga kui ülekanne läheb pekki, siis oli sul kehv režissöör.“
Sellest, mismoodi on Rando saanud kokku oma unistuste tiimi, tuleneb ka tema nõuanne igaühele, kes selles maailmas kaasa tahab lüüa.
„Mitte et alavääristada akadeemilist haridust näiteks BFM-is, aga kui sa tuled ülikoolist, diplom näpus, siis sa tunned õigustatud ootust oma valdkonnas tööd leida. Aga see diplom ei pruugi anda sulle paremat stardipositsiooni, kui on sellel, kes on meiega üritustel kaasas käinud ja huvi tundnud, kuidas asjad toimivad. Akadeemiliselt omandatud teadmised aitavad sul töös tõenäoliselt küll kiiremini kõrgemale tasemele jõuda, aga selles maailmas ei ole need töötamise eelduseks.“
Televisiooni turul ei jätku miski samamoodi
Traditsiooniline tele peab hakkama toimima kordades ökonoomsemalt. Reklaamitulu läheb suures osas sotsiaalmeediasse ning meil on järelvaatamise lahendused ja Netflix. Siin näeb Rando väga selget rolli leidlikel tegijatel, kes toodavad sarnast tulemust kordades odavamalt. Tema on tänases olukorrassuurte meediamajade jaoks asetatud niiöelda telefoninimekirja, kui ülekande tegemisel on vaja pakilist abi.
„Umbes pooled meie töödest on sellised, kus mõni suurem tegija kasutab meie abi alltöövõtuna ja meie toodame mingi osa nende ülekandest. Ülejäänud on otse meilt endilt tellitud produktsioonid. Üsna tihti ei ole me väljas ühe üksusena, vaid paari inimese ja kaameraga mitmel üritusel samaaegselt.“
Selle usalduse aluseks on Rando väga mõõdetud ja arukas tegutsemine klientidega.
„Esiteks ära torma oma kliendist kunagi ette. See tähendab, et kui suurklient tellib oma teenusepakkujalt ülekande ja nemad kasutavad meie abi selles, siis meie olemegi hallid hiirekesed selle ülekande sees ja teeme märkamatult oma osa. Meie ei lähe otse kliendile end pakkuma, muidu kaotame oma tööandja usalduse. Teiseks – kui sa oled midagi lubanud, siis tee see ära nagu oled lubanud. Ära lase enda muredel saada kellegi teise mureks. Kui mul on endal kellegi abi vaja läinud ja see inimene helistab mulle 3 tundi enne ülekande algust, et kas ma talle mingi autotranspordi organiseerin, siis jah, organiseerin... seekord... aga järgmist korda enam ei tule.“
Ärilises mõttes on kasulikum toota peldikupaberit, aga ...
Need on Rando sõnad selle peatüki viimases pealkirjas. ...aga tele on põnevam kui mingi eseme tootmine. See on elamuste ja sündmuste jäädvustamine - lähiajaloo ülesvõtmine ja selle juures viibimine. Kusjuures alati ei pruugi inspiratsiooni anda suurte pealkirjade ja eelarvetega asjad.
„Me oleme teinud väga suuri ülekandeid aga mu kõige lahedam kogemus oli see, kui me tegime minu enda lapse lasteaia tantsupeo ülekannet. Kõik oli ülilihtne – meil oli paar kaamerat väljas ja lapsed keksisid ringi kusagil parkimisplatsil. Sellel ülekandel oli 700 samaaegset vaatajat. Kõik sugulased, kes kohale tulla ei saanud, olid ilmselt ekraanide ette naelutatud ja ma pole vist kuskil saanud kunagi nii rohkelt sooja tagasisidet.“
Kõikidele, kes jäid mõttesse, kas tele otse-eetrist võiks saada tema uus väljakutse annab Rando ainult ühe mõttetera: “It won’t be easy, but it’ll be worth it!”
Tekst: Jonas Nahkor
Fotod: Karola Koopuu
Algselt avaldatud: 28.02.2020 www.miks.ee
Kui sinagi vajad oma sündmusest otseülekannet või lihtsalt salvestust, et seda privaatselt levitada. Siis võta meiega ühendust info@television.ee aadressil või tee päring kontaktivormi kaudu.
Comments